Vady bytu a problémy so stavebnou firmou

Otázka: 

Dobry den, pred 3 rokmi som kupila prizemny byt v novostavbe, uz v prvej
zime sa nam ukazali pliesne, no nevedeli sme, ze to bude aj nieco viac,
pomaly sa zacali ozyvay ostatny susedia na prizemi tiez, ze oni maju ten
isty problem.Dnes sa vykopala jama pod mojim oknom a zistilo sa, ze hydroizolacia je zla,nieje vobec pod zakladmi, nieje tam ani drenaz, nic.
Mame este prave nieco vysudit?Tozotizto p.majitel stavby je spekulant, zrusil firmy a tusim, ze nema ani na seba napisany ziaden majetok.
Este spomeniem, ze ako bytovydom si musime vziat uver a dat bytovku
dokopy, co bude cca 100 000 eur.....pomozte prosim, stavba bola skolaudovana v r 2007...

Vážená pani,

nepíšete či bol byt nadobudnutý na základe kúpnej zmluvy, prípadne zmluvy o dielo, takže je problematické sa vyjadriť. V zmluve by malo byť podrobne napísané akí záručná doba bola poskytnutá. Záručná doba plynie od odovzdania predmetu kúpy, prípadne diela. V zásade platí, že Práva zo zodpovednosti za vady veci, pre ktoré platí záručná doba, zaniknú, ak sa neuplatnili v záručnej dobe § 626 ods. 1 Občianskeho zákonníka ( pri kúpnej zmluve ) a obdobné ustanovenie obsahuje § 649 Občianskeho zákonníka ( pri zmluve o dielo ) citujem Práva zo zodpovednosti za vady sa musia uplatniť u zhotoviteľa v záručnej dobe; inak práva zaniknú. Čas od uplatnenia práva zo záruky až do vykonania opravy sa do záručnej doby nepočíta. Zhotoviteľ je povinný vydať
objednávateľovi potvrdenie o tom, kedy právo uplatnil, ako aj o vykonaní opravy a čase jej trvania. Záručná doba je všeobecne 24 mesiacov, pri stavbách , ktoré boli dodané na
základe zmluvy o dielo podľa Občianskeho zákonníka je to tri roky § 646 ods. 3 Občianskeho zákonníka zákon č. 40/1964 S.b..

Pokiaľ by bola zmluva o dielo upravená Obchodným zákonníkom tak tam je možnosť uplatniť vadu veci až v lehote 5 rokov § 562 ods. 2 písm c) zákona č. 513/1991 S.b. . Ako problém však vidím to, že sa na vadu veci dodávateľ neupozornil keď sa prejavila. To môže mať zásadný význam na úspech v
prípadnom konaní.Zároveň je potrebné vziať do úvahy , že ide
spotrebiteľskú zmluvu § 52 ods. 1 Občianskeho zákonníka a teda sa tu uplatnia i nástroje ochrany spotrebiteľa najmä zákon č. 250/2007 Z.z. o ochrane spotrebiteľa, zákon č. 128/2002 o štátnej kontrole vnútorného trhu vo veciach ochrany spotrebiteľa ( príslušný orrán je Slovenská obchodná inšpekcia ) .V extrémnom prípade jestvuje i možnosť podať tretné oznámenie za poškodzovanie spotrebiteľa § 269 Trestného zákona citujem

(1) Kto poškodí spotrebiteľa a spôsobí mu malú škodu tým, že
a) klame spotrebiteľa na kvalite, množstve alebo hmotnosti tovaru alebo na druhu, akosti a množstve poskytovaných výkonov,

b) uvedie na trh výrobky, práce alebo služby a zatají pritom ich podstatné vady, potrestá sa odňatím slobody na šesť mesiacov až tri roky, alebo

c) ako oprávnená osoba na strane predávajúceho určí cenovú ponuku, na základe ktorej dôjde k predaju tovaru alebo poskytnutiu služby za cenu prevyšujúcu obmedzenie ustanovené všeobecne záväzným právnym predpisom, alebo rozhodnutím vydaným na jeho základe.

V každom prípade treba reklamáciu uplatniť čo najskôr a preukázateľným spôsobom písomne.Ďalší postup závisí od konkrétnych okolností prípadu, ktoré však nepoznám.

s pozdravom Grant


Sponzorované odkazy

style="display:inline-block;width:336px;height:280px"
data-ad-client="ca-pub-9660049180554918"
data-ad-slot="2714138162">

Reklama

Lawblog newsletter

Nechajte si posielať oznámenia o novom obsahu!

Syndikovat obsah